El passat 8 d’octubre es va celebrar la gala del comerç local organitzada per l’Associació de Comerciants del poble què s’inaugurava amb un espectacle de Pole dance. A aquesta gala no foren convidades les regidores de Compromís. Una periodista ens va telefonar dies més tard per demanar-nos la nostra opinió, com no havíem vist el vídeo el vam vore i vam explicar el que pensàvem. Després, com tantes vegades passa al nostre poble, s’han tergiversat les nostres declaracions i per això fem aquest comunicat.

En totes les nostres declaracions hem fet referència a que l’ajuntament té un acord de ple aprovat per unanimitat en el què ens adherim a la Xarxa de Municipis Protegits contra la Violència de Gènere i en aquest acord s’inclouen una serie de normes emeses per al Conselleria d’Igualtat, entre elles, no permetre que s’utilitze el cos sexualitzat de la dona en campanyes publicitàries o amb la intenció de vendre algún producte. Desde Compromís pensem que els acords estan per a complir-los i que donat que en este poble les associacions realitzen una multitud d’activitats és bo que aquest acord se’ls faça extensiu.

Respecte a l’actuació, Compromís no ha criticat el Pole dance i valorem l’esforç que representa però també és cert que l’espectacle de l’altre dia no responia a la vessant esportiva. De fet qualsevol persona pot vore vídeo de pole dance esportiu i vorà que la vestimenta és esportiva i s’assembla als espectacles de circ del pal xinés o acrobàcies en teles. En canvi en el cas de l’espectacle al que fem referència la hipersexualització és evident i prova d’això és que no es programaria en altres contextos com un fi de curs de l’escola, una graduació de l’institut, etc. on si que entenem que tindria cabuda un espectacle de pole dance en la seua vessant esportiva.

En cap moment Compromís ha criticat a l’artista ni considera que se li haja de dir com ha de vestir. Se li contracta un espectacle i ella el fa. El que no compartim és que en el segle XXI se seguisca associant la hipersexualització del cos femení al consum. Fa segles que es dóna aquest fet i pensem que ja va sent hora que es deixe d’associar estos dos conceptes. A l’artista que ni tan sols coneixíem li desitgem sort en seu projecte de curs de pole dance com a qualsevol emprenedor/a del poble perquè, encara que no som experts en esta disciplina considerem que requereix molt d’esforç físic i molta constància i fer esport s’ha demostrat molt saludable.

Pel que fa a les subvencions a les associacions, Compromís en cap moment ha dit que se li retire la subvenció a l’Associació de Comerciants sinó que creiem que l’alcaldessa havia de dirigir-se al seu president per fer-lo coneixedor de l’acord e ple que s’esmentava al principi i explicar-li que aquest actuació no el complia i per tant que quan l’associació presentara les factures per cobrar la subvenció que aquesta no es tindria en compte. Per a qui no coneix la dinàmica de concessió de les subvencions de l’Ajuntament hem d’explicar que en els pressupostos s’aprova una quantitat econòmica i després l’associació presenta factures dels actes realitzats i se li fa l’ingrés. Les associacions tenen altres fonts d’ingressos com quotes, loteries, donatius… i per tant tenen factures de sobra per presentar i sovint se’n descarten algunes per defectes de forma o per no complir les bases. En este cas hem sabut després, a més, que aquesta actuació no va suposar cap despesa i per tant directament no es presentaria cap factura. També proposàvem que de cara al pressupost de l’any 2021 s’incloguera un paràgraf que explicara que les associacions que reben subvencions es comprometen a complir en les seues activitats les normes que figuren en l’adhesió a la Xarxa de Municipis Protegits Contra la Violència de Gènere. Pensem que ni l’Associació de Comerciants ni cap altra del poble té cap problema en comprometre’s a això. Insistim, Compromís entenem que ser un municipi d’aquestes característiques no depén exclusivament de l’ajuntament sinó que és una responsabilitat de tota la societat i, que en el cas del nostre poble, s’aglutina molta activitat al voltant de les associacions.

Respecte al suport al comerç local en temps de pandèmia, Compromís vam presentar un escrit per registre d’entrada quan encara només estaven oberts els comerços essencials en què es proposava impulsar una campanya de suport al comerç local amb la implicació activa de la ciutadania com havien fet altres pobles del voltant i a dia de hui, 6 mesos després encara no hem rebut ni tan sols resposta al nostre escrit.

Dit això, Compromís reiterem que és important la coherència de les institucions quan se signen acords no solament en temes d’igualtat sinó en qualsevol altre perquè és molt fàcil adherir-se a mil manifestos o aprovar reglaments per després no vetlar pel seu compliment.